УНИВЕРЗАЛНА БИБЛИОТЕКА НОВОГ МЕДИЈА. COMPLETARIUM

На други, трећи поглед. ЦЕО СВЕТ је једна држава. "Сазвежђе З"

Укупно приказа странице

субота, 28. новембар 2015.

„југо ГВ” - добра вредност

Југо – последњи стварно ужасан ауто

субота, 28.11.2015. у 09:21
(Фото Д. Јевремовић)
ЛОНДОН – Пре 30 година крагујевачка „Застава” извезла је први „југо ГВ” на америчко тржиште и понудила га купцима по цени од 3.990 долара.
Британски Би-Би-Си у тексту поводом јубилеја доласка „југа ГВ” у Америку, пише да се ознака ГВ односила на „Гоод Валуе” (добра вредност), оцењујући да је то била лоша маркетиншка порука, која је од самог старта била осуђена на пропаст.
У тексту, који је у свом стилу насловио „Последњи стварно ужасан ауто”, Би-Би-Си подсећа да је за продор „Југа” на америчко тржиште најзаслужнији био бизнисмен Малколм Бриклин.
Средином 1980-их година је у САД било пожељно да свако поседује јефтино и економично превозно средство, што је Бриклин искористио.
Уз помоћ америчких политичара Хенрија Кисинџера и Лоренса Иглбургера постигнут је договор са југословенским властима и „југо” је први пут Америци представљен на сајму аутомобила у Лос Анђелесу 1984. године.
Да би могао да се продаје у САД на „југу” је морало да се изврши око 500 преправки.
Иако је аутомобил заснован на „фијату 127” са максималном брзином од око 138 км/х (86 миља на сат) у том тренутку био најспорији на америчком тржишту, његова продаја је ишла муњевито, наводи Би-Би-Си.
Извоз је, међутим, 1992. заустављен распадом бивше Југославије и ратом, а ББЦ подсећа и да је НАТО 1999. бомбардовао фабрику „Застава аутомобили”, наводно погрешно мислећи да је реч о „Застава оружју”.
„Бомба је, међутим, пала годинама пре тога” и, како наводи британски јавни сервис, „Југо” је Американцима постао главни предмет шала.
„Могао би да удвостучиш вредност југа, само ако му напуниш резервоар”, била је једна од шала која је кружила Америком средином 1980-их.
„Југо” је био и „звезда” у неколико филмова, а једну од главних улога „тумачио” је и филму „Ко је убио Мону”.
Иако је био предмет подсмеха у неколико наврата и у популарној емисији Би-Би-Сија „Топ гир”, британски јавни сервис на крају поставља питање „колико је „југо” заиста било лош?”.
Истраживање које је 1987. објавио магазин „Popular Mechanics” показује управо супротно.
Око 78 одсто власника „југа” у САД оценило је квалитет свог возила као „добар” или „одлицан”, док је 42 процента навело да би поново купили исти аутомобил, подсећа Би-Би-Си.
„Југо” се производио од 1980. до 2008. а продат је у близу 800.000 примерака.
Крагујевачка „Застава” је у овај аутомобил уграђивала моторе снаге 45, 55, 60 и 65 коњских снага.
             = извор Политика